תערוכת E3 2010 – רשמים אחרונים מהכורסא

אחרי שבוע די עמוס נסגרה לה תערוכת E3 לשנת 2010. מסיבות העיתונאים הגדולות על ההצלחות והאכזבות שלהן נסקרו כאן ביומיים הראשונים.(ובעקות מגמת הקזואל במסיבות העיתונאים שבוודאי שמתם אליה לב, גם כאן הלכנו עם הזרם: סיכום מתומצת של שתי הרשומות ניתן למצוא בTheMarker Online שהואילו בטובם לתת לTrident במה גם מחוץ לבלוגוספירה).

אבל דברים מעניינים במיוחד נצפו במהלך E3 גם מחוץ למסיבות העיתונאים הגדולות. למעשה, כמה מהמשחקים המרשימים ביותר בתערוכה הוצגו או נחשפו במסגרת אחרת תוך כדי התערוכה, וכמה מהדברים שנצפו שם בהחלט ראויים לציון אפילו יותר. אז רק בשביל לסגור את שבוע התערוכה הזה עם קצת טעם טוב עד לתערוכה הבאה, הנה כמה מהמשחקים היותר מעניינים, מצופים ומקוריים שהוצגו או נחשפו במהלך E3 2010 – אבל מחוץ למסיבות העיתונאים הגדולות:

1. Deus Ex: Human Revolution
עוד לפני התערוכה קיבלנו טריילר CGI מטורף שלמרות דיאלוגים קצת מצוקמקים מצליח להיראות כמו אחד הדברים היותר מושקעים שראינו בתערוכה.
אמנם בתערוכה עצמה לא נחשפנו להרבה מידע מעבר לטריילר, ובטח שלא גיימפליי אמיתי. אבל לבינתיים מה שראינו מספיק בשביל להעלות את ההייפ. גם אם המשחק החדש לא יגיע לקרסוליים של הראשון, או אפילו לשני, הטריילר הזה כשלעצמו היה שווה את הטרחה.

 

 

2. Rage
היו לא מעט משחקים גרפיים מרשימים בתערוכה: Killzone 2, Gears of War 3, Halo Reach ואחרים. על כולם האפיל Crysis 2 עם תצוגת התכלית שלו והאנשים שמאחורי בCrytek שמתמחים בפיתוח מנועים גרפיים מרשימים.
אבל אז מהצד השני הגיעו סוף סוף ID Software, האבא והאמא של משחקי הFPS שמאז Doom 3 ומנוע IDTech 4 אי שם בשנת 2004 עובדים על הטכנולוגיה החדשה שלהם לדור הנוכחישל הקונסולות ולמחשבים המודרניים. רק עכשיו קיבלנו סוף סוף הדגמות גיימפליי חיות מגרסת הקונסולה של Rage, שיהיה המשחק הראשון שירוץ על מנוע IDTech 5 – והוא בהחלט נראה מרשים, במיוחד בסצינות העולם הפתוח הענק שלו. Rage הוא אולי מהמשחקים היחידים שמבחינה ויזואלית יכולים לעמוד מחוץ לצל של Crysis 2 ולהביט לו בעיניים בתחרות על המשחק עם הגרפיקה הכי מרשימה. זו תהיה תחרות מעניינת לשתי החברות שבמהותן מפתחות בעצמם מנועי משחק לשימוש חברות אחרות, ונכנסות לראשונה לדור הזה של הקונסולות במטרה לנגוס קצת מהנתח של Unreal Engine של Epic.
המשחק עצמו אגב מתרחש בעולם פוסט אפוקליפטי ששואב הרבה השראה מסדרת Mad Max ומשלב גם לא מעט קטעי נהיגה ולא רק FPS. אמנם לאחרונה יצאו לא מעט משחקים בסגנון (Borderlands ו-Fallout 3 אם למנות 2), אבל אף אחד מהם לא נראה כל כך טוב.

3. Enslaved
באופן קצת מפתיע (או שלא), גם המשחק הזה מתרחש בעולם פוסט-אפוקליפטי – כזה שהציוויליזציה בו היא רק זיכרון רחוק. אבל כאן העולם הרבה יותר צבעוני ומרהיב מהשממה שאליה רגילים במשחקים מהסוג הזה: צמחייה פרועה מכסה כמעט הכל והצבע השולט הוא ירוק ולא חום.
המשחק עצמו מגיע מNinja Theory שאחראים למשחק הPS3 הבלעדי Heavenly Sword. גם כאן צפויים קטעי קרבות מרובים, עם דגש גם על פלטפורמה ואקרובטיקה. על הדרך נצטרך ללוות ולשמור חייה על דמות AI (שבתקווה תהיה קצת יותר מוצלחת מזו שבResident Evil 5) ולחסל שלל רובוטים (שבתקווה יהיו מעניינים יותר מאלו שבToo Human).

4. Civilization V
הסדרה המיתולוגית בת ה-20 מתחדשת שוב, והפעם זה נראה שהולכים לקבל כמה מהשינויים היותר מהותיים בסגנון המשחק מאז תחילת הדרך כמו שאפשר לראות מהדגמת הגיימפלי בתערוכה. המשחק יגיע כבר בספטמבר הקרוב והוא כנראה הולך לגזול מהרבה מאד אנשים (כולל אותי)הרבה מאד שעות שינה.

5. The Witcher 2
היצע משחקי התפקידים בתערוכה היה מצומצם יחסית, במיוחד אם לא מחשיבים את המשחקים ההמוניים כמו The Old Republic. אבל מהמבחר שכן נצפה וכלל משחקים כמו Fallout New Vegas, Fable 3, Arcania 4 ו-Two Worlds 2, נראה שמשחק ההמשך לThe Witcher שהגיח משומקום (או בעצם מפולין) לפני מספר שנים שוב הפתיע לטובה והצליח לעניין.

6. El Shaddai
אחרי God of War והיוונים, Dante’s Inferno או Darksiders והנוצרים, ו-Too Human והנורווגים, גם למיתולוגיה היהודית יש משחק משלה. אל שדי הוא אחד מהשמות הרבים של אלוהים, והמשחק שבשמו המלא נקרא El Shaddai Ascension of the Metatron מזכיר גם איזה מלאך בשם מטטרון.
סביר להניח שהמשחק בטח יקח כמה רעיונות מהמיתולוגיה היהודית וספרים חיצוניים לתנ”ך ויתבסס עליהם באופן מאד מאד חופשי (צפו למלחמת בני אור בבני חושך), בתוספת קצת יצירתיות יפנית. המשחק מגיע מIgnition, ומציג סטייל ויזואלי שונה ויחודי מכמעט כל משחק שהכרנו עד היום.

7. Neverdead
מתוך שלל משחקי יריות בגוף שלישי תואמי Gears of War שהוצגו בתערוכה (Warhammer 40K Space Marine, Spec Ops: The Line, Vanquish ועוד), בלטה הכרזה מפתיעה של קונאמי על IP חדש שיקרא Neverdead.
הטריילר מתחיל שגרתי, אבל מסתיים בראש כרות של הדמות הראשית ומוביל פתאום לקטעי גיימפליי בגוף שלישי שבהם רואים את הדמות מתפרקת לחתיכות אבל לא כל כך מתה כמשתמע מהשם Neverdead: אם יחתכו לכם רגל אתם תמשיכו לקפוץ על רגל אחת, וגם אם תשארו עם ראש וזרוע אחת תוכלו להתגלגל על הרצפה תוך כדי ירי באקדח שעדיין מוחזק ביד שלכם – עד שתמצאו את שאר חלקי הגוף המרוסקים שלכם ותחברו אותם לעצמכם. אל תצפו למשחק עמוק במיוחד (או אפילו מוצלח), אבל כן אולי לטוויסט מעניין על הגיימפליי של קטאמרי במשחק יריות.
טכנית אמנם המשחק כן הוצג במסיבת עיתונאים של קונאמי, אבל אותה בכלל לא הספקתי לסקר מאחר והיא התרחשה יותר מאוחר, ולכן ניתן למשחק להנות מהספק.

8. DeathSpank
הרבה משחקים “קטנים יותר” הוצגו בתערוכה: כאלו המיועדים לשרותי ההורדה השונים למחשב ולקונסולות. כשניסיתי לבחור אחד מהם ההתלבטות היתה קשה, ובמידה והייתי צריך להכניס לרשימה כאן את כל המשחקים הקטנים שבאמת עניינו אותי היא כנראה היתה גדולה פי שתיים.
בין המשחקים המעניינים שכדאי לפחות להזכיר ראינו את: Comic Jumper, Dust, Trine 2, Shank, Spare Parts, Hydrophobia, Necromachina, Monkey Island 2, Hard Corps, Lara Croft and the Guardian of light, Monday Night Combat, Fez ורבים וטובים אחרים (והחדשות הטובות: חלק לא מבוטל מהם עתיד להגיע כבר בקיץ הקרוב).
אבל יותר מכולם היה כיף לראות את DeathSpank, המשחק שמגיע מרון גילברט יוצר סדרת אי הקופים הותיקה. ההבטחה של המשחק היתה להיות סוג של “אי הקופים פוגש דיאבלו”, ומסרטוני הגיימפליי נראה שלמרות דיבוב שמרגיש קצת לא מלוטש, לפחות את ההומור והחידות הביזאריות של אי הקופים גילברט הצליח לשמר.

מה, כבר נגמר?
מלבד כל המשחקים שהזכרתי כאן, וכל המשחקים האחרים שכבר הוזכרו במסיבות העיתונאים קודם, היו לא מעט משחקים אחרים שהוצגו או נחשפו בE3 אבל לא זכו כאן לאזכור מפאת קוצר זמן. אבל זה לא אומר שלא שמתי עליהם עין, וכמה מהם הם משחקים מאד מצופים מבחינתי:
Brink, Homefront, APB, Mafia 2, XCom, Hunted, Crackdown 2, Red Faction Armageddon, Castlevania: Lord of Shadow, Silent Hill 6, Shogun 2, Mortal Kombat, Marvel VS Capcom 3, Armada of the Damned, FEAR 3, Spider Man: Shattered Dimension ועוד רבים וטובים אחרים הם רק חלק מהשלל של E3 לשנה הזו.

בשורה התחתונה, מי שחיפש כל מיני חידושים והכרזות קונסולות חדשות בE3 כנראה לא יצא כל כך מסופק: בספירה כוללת קיבלנו השנה רק קונסולה ניידת אחת חדשה, עיצוב מחדש של קונסולה אחרת, דחיפה רצינית לכיוון שליטה באמצעות תנועה שכבר ראינו בשנים קודמות, ודחיפה קצת פחות רצינית אבל עדיין מורגשת לכיוון תלת מימד.
אבל אני בספק כמה את האנשים האלו עוד באמת מעניינים המשחקים עצמם (ואולי יש מקום לגעת בזה בפוסט נפרד). מי שחיכה השנה לE3 בשביל המשחקים עצמם (שסביבם בסופו של דבר נעה התעשייה הזו) קיבל בסופו של דבר לא מעט חומר בשביל לישון עליו בלילה – רק המחצית השניה של 2010 כל כך עמוסה במשחקים שלא ברור לי מאיפה לייצר את הזמן הפנוי בשביל לשחק בהם.

About swym