תערוכת E3 2010 – רשמים מהכורסא ליום הראשון

עבור כל מי שלא מכיר את הElectroinc Entertainment Expo או E3 בקיצור, מדובר בתערוכה שהפכה לאורך השנים לפסטיבל השנתי הכי גדול לגיימרים, ובה יצרניות הקונסולות ומפיצות המשחקים מציגות את הסחורה החדשה לפני קהל עיתונאים ועוד כמה אנשים שהתמזל מזלם להגיע לכנס (ומספיק גיקים בשביל להעדיף אותו על פני טיסה למונדיאל או על פני הפינאלה בין הלייקרס לסלטיקס)

אבל עם חדירת האינטרנט והפס הרחב, שידור חי שלמסיבות עיתונאים וקטעים נוספים מהתערוכה הפך לעסק פשוט למדי. אחרי לא מעט קרטועים בשידור בשנים האחרונות, השנה אפילו הצלחתי לראות את מסיבות העיתונאים בשידור ישיר באיכות HD – ובלי יותר מידי נפילות. אז בסופו של דבר בשביל להתנסות במשחקים באמת צריך להיות שם, אבל כל התוכן כמעט זמין גם לאנשים בבית ונמצא במרחק לחיצת עכבר (למעט אולי הBooth babes).

אז מאחר וב-Digital Trident העיסוק המרכזי הוא גיימינג וכל מה שמסביב, אין משהו יותר מתאים מאשר פרשנות בשקל של מישהו שלא באמת היה בתערוכה אבל עדיין מרגיש חופשי לקטר עליה ולחוות דעה לחיוב ולשלילה על מה שקיבלנו שם. נתחיל היום ממסיבות העיתונאים של מיקרוסופט וEA ביום הראשון, ובהמשך נסקור את מסיבות העיתונאים הנוספות.

הכנס של מיקרוסופט – ההצלחות

Codename Kingdoms
חשיפה של משחק שנשמר בסוד על לרגע ההצגה (הישג לא רע בתערוכה שרוב התכנים שלה נוטים לדלוף: Codename Kingdoms שיפותח ע”י הגורואים בCrytek. הטריילר עצמו הוא רק סרטון CGI שלא מראה שום דבר מהמשחק עצמו, אבל מספיק מזכיר את האפקטים של 300, עד כדי כך שהוא גורם לך לרצות לצעוק THIS IS SPARTAAAA!

Halo Reach
אחרי מכירות של מעל 30 מיליון עותקים לסדרת Halo, העולם מתחלק בעצם לשני סוגים של אנשים: אלו שנהנים מכל רגע מחווית המשחק המלוטשת, ואלו שלא מבינים מה הביג דיל – וההבדל היחיד בין השניים הוא שהאחרונים פשוט עוד לא שיחקו (מספיק) בסדרה הזו. כל כותר בסדרה שהגדירה מחדש את משחקי היריות על הקונסולות לפני כמעט עשור לקח אותה עוד קצת קדימה, ובטריילר לHalo Reach שבעצם יהווה Prequel לסדרה רואים קטעי גיימפליי ראשונים מהקמפיין. חוץ מקרבות בסקאלה גדולה, השוס האמיתי הגיע ברגעים האחרונים של הסרטון, בו פתאום משתגרים עם חללית, ואז משומקום מגלים סצינת קרבות חלל מטורפת שאף אחד לא ציפה לה.
למי שלא מבין מה הביג דיל ורוצה תרגום: היילו הוא משחק שמשחקים ברובו על קרקע מוצקה יחסית (בין אם זה בפלנטה רחוקה או תחנת חלל). האימפקט של חשיפה כזו שקול בערך לצפיה בארבעה סרטי Star Wars שכולם מתרחשים על הקרקע או בתוך תחנות חלל, ואז פתאום לראות בפעם הראשונה סצינה של טיסה בTie Fighter.
ולמי שעדיין לא מבין כי גם Star Wars לא מעניין אותו, תדמיינו פשוט שאחרי 3 שנים בחטיבה שישבתם והרצתם צחוקים עם חברים, אתם פתאום שמים לב לראשונה שבר רפאלי יושבת בשולחן מאחוריכם ועושה לכם עיניים.

Gears of War 3
מהניסיון האישי שלי עם Gears of War 2, היה לי כבר ברור אבל דווקא הדגמת גיימפליי co-op לא נראתה בהתחלה כמו הדבר הכי מרשים בעולם. ראינו גרפיקה מצויינת וכמה דברים מעניינים כמו אפשרות להחלפת נשקים עם חברים שמשחקים איתכם, אבל לא שום דבר מעבר למה שכבר סיפרו לנו קודם. אבל אז הגיע סצינה מצויינת עם גוש בשר ענשי שרודף אחריכם, והזכירה לנו כמה הסדרה הזו יודעת לייצר קטעי פעולה אינטנסיביים.

Metal Gear Solid: Rising
אף פעם לא הייתי חובב גדול של סדרת Metal Gear על כל הקשקושים הפילוסופיים שלה, קטעי המעבר הארוכים שלה, והדיאלוגים המגוחכים שלה – דוגמא מייצגת לBad Engrish של המשחקים היפניים. אבל אי אפשר היה להישאר אדיש לקטעי האקשן עם הכוריאוגרפיה המדהימה, והסדרה צברה לא מעט מעריצים.
Rising נראה קצת שונה, והטריילר עצמו הציג בעיקר את הצד החיובי: כוריאוגרפיה מדהימה בלי דיאלוגים שכואב באוזן לשמו. זה נראה משחק Hack & Slash שההיילייט שלו הוא שאפשר לחתוך במשחק כל מה שאתה רוצה ואיך שאתה רוצה – החל מסתם אויבים וכלה באבטיחים באיזה באסטה בשוק שמקשטים את הרקע (וחבל רק שלא בחרו לפסקול של הסרטון את אבטיח בשקל של Rage Against the Machine).

חשיפת גרסה חדשה לXbox
אחת הבעיות עם קונסולות משחק עד היום היתה הבושה של לשים אותן בסלון. אחרי שילמת במיטב כספך על טלוויזית LED דקה ומעוצבת מסדרת האמבילייט 9 של פיליפס, וקנית סט מושקע של B&O או מערכת סראונד של Bose – הקונסולות שישבו לידן נראו ברוב המקרים כמו חתיכת פלסטיק זולה ומכוערת, ובמקרים הגרועים באמת כמו צעצוע נוראי של פישר פרייס. עיצוב אריזה לא היה הצד החזק של תעשיית המשחקים, והקונסולה היחידה שאולי הצליחה לבלוט לטובה עד היום היתה הWii עם העיצוב המושקע והמינימליסטי שלה שנראה כאילו יצא מסדנא של אפל (רק חבל שכשזה הגיע למשחקים לWii עצמם כל ההשקעה הלכה לפח).
ועכשיו מיקרוסופט סוף סוף הכריזה על גרסה חדשה, חסכונית, שקטה וקומפקטית לXbox 360 וישרה קו עם סוני באמצעות הרדיסק גדול יותר וחיבור אלחוטי מובנה. היו קצת שמועות שרצו לפני כן, עם כל מיני דליפות לתקשורת ממפעלים בסין של לוחות אם מוקטנים, ויום לפני התערוכה אחת מחנויות האינטרנט העלתה "בטעות" תמונה של הקונסולה שהיתה אמורה להיחשף יום מאוחר יותר. אבל בעולם שבו הכל דולף מיקרוסופט בהחלט הצליחה לשמור את העניין בסוד יחסי עד ליום התערוכה, והפתיעה לגמרי כשהכריזה שהקונסולה תגיע לחנויות כבר באותו היום.
והעיצוב? לא בטוח שהוא יקלע לטעם האישי של כל אחד כי הוא מאד לא סטנדרטי. לרגע זה נראה כאילו מיקרוסופט לקחה את המעצבים של סיטרואן בשביל לעצב לה את הקונסולה: עיצוב מאד אוונגרדי בשחור מבריק עם קווים חדים שנשברים, כזה שמזכיר קצת מארזי מחשב מעוצבים של Antec או Alienware אבל מספיק קומפקטי בשביל להציב על ארונית הטלוויזיה. סוף סוף קיבלנו קונסולה שיהיה באמת כיף להציב בסלון לתצוגה במקום להחביא מתחת לאיזה מדף נסתר, ושאר הפיצ'רים גם נראים מוצלחים. אם הם רק היו מגלחים את תג המחיר של ה-300$ קצת אז בכלל היה להם עכשיו מוצר מנצח ביד.

הכנס של מיקרוסופט – הנפילות

Call of Duty: Black Ops
אחרי 20 מיליון יחידות שנמכרו רק מהמשחק האחרון בסדרה, סדרת משחקי Call of Duty תוציא כנראה גם בשנת 2010 את המשחק הנמכר ביותר. אבל הדגמת המשחק בתערוכה עצמה לא יצרה אפקט וואו חזק במיוחד, והמפתחים אשכרה בחרו להתחיל הדגמת גיימפליי בסצינה שמתרחשת במחילה ונראית כמו משהו מהג’ונגלים בויאטנם.
זה נכון שויאטנם זה משהו שמצטלם יופי בסרטים אפיים ראויים לאוסקר (פלאטון, אפוקליפסה עכשיו, טרופיק תאנדר) אבל אם יש משהו אחד ללמוד מהמשחק Vietcong זה שפשוט אסור לעשות משחקים במחילות חשוכות. אפילו משחק כמו Half Life Episode 2 סבל מקטעי מחילות משעממים ונוראיים. נקווה שהמחילה וחצי שראינו בטריילר לא יהפכו לשלב שלם במשחק הסופי.

Fable 3
משחקי הפייבל הקודמים עמדו על הגבול הדק בין משחק תפקידים למשחק הרפתקאות. למשחק השלישי הבטיחו מהפכה בסגנון המשחק, הבטיחו שליטה חדשה, הבטיחו מולטיפלייר ראוי – אבל בטריילר הקצרצר שהציגו לא ראינו כלום מכל ההבטחות האלו אלא סתם אוסף קטעי גיימפליי קצרצרים. טריילר שאין מה לזכור בו רגע אחרי הצפיה בו.

Kinect (לשעבר Natal)
לפני שנה בתערוכת E3 חשפה מיקרוסופט את Natal, שאמור להיות מהפכה בצורת השליטה שלנו במשחקים: שליטה באמצעות מחוות גוף ובאמצעות פקודות קוליות, ללא שום שלט – והכל באמצעות מצלמת תלת מימד משוכללת משולבת בעוד כמה גיזמואים. הדבר הזה עזר לה להפיל כמה לסתות לרצפה ולגנוב את התערוכה בשנה שעברה, אבל השנה היא חשפה את השם האמיתי של המוצר (קינקט, שאמור להיות כנראה שילוב של Kinetics ו-Connect, או Kinky ו-Rect או משהו כזה) ופתאום ראינו את הכיוון שאליו היא לוקחת את המוצר הזה: משחקים תואמי הWii של נינטנדו. זה טוב אולי למיקרוסופט בהנחה שהיא באמת תצליח להתלבש על קהל שחקני הקזואל בעלי הWii (למרות שהיא עושה את זה באיחור של כמה שנים טובות), אבל מה שראינו לא מבשר טובות לגיימרים.
מיקרוסופט הקדישה תערוכה שלמה ונפרדת לקינקט, עם כל מיני גימיקים מטופשים בכיכוב קרקס השמש ופיל (פיל אמיתי, יענו החיה – לא פיל ספנסר ממיקרוסופט) שאמורה להיות משודרת גם לקהל הרחב בערוצים כמו MTV וניקולודיאון. חשבנו שיהיה נהדר, כי היא תוכל להציג שם את כל השטויות, וזה יפנה לה מקום להציג כמה משחקים שיותר מיועדים לגיימרים בתערוכה המרכזית שלה.
אבל משום מה מיקרוסופט בחרה להציג גם במסיבת העיתונאים שלה כמעט את אותם משחקים בדיוק שהיא הציגה יום קודם: ביניהם משחק אבובים תלת מימדי (רימייק של דובלה המיתולוגי מערוץ 1?), משחק של גידול חיות וירטואליות, משחק ספורט, משחק כושר ומשחק ריקודים. התצוגה של המשחקים הזו תפסה חלק נכבד מהתערוכה ולא השאירה כמעט מקום למשחקים שבאמת מעניינים גיימרים, והנחמה היחידה בכל משחקי הקינקט היתה לחובבי Star Wars שקיבלו הכרזה על משחק בו יהיה ניתן להילחם עם לייטסייברס באמצעות הידיים, ולחובבי ההגה (הוירטואלי) שקיבלו הדגמה של גרסה מיוחדת של סימולטור המרוצים פורצה שבה יוכלו לבחון את מאות הרכבים במשחק באמצעות מחוות עם הידיים ואז לקבל כל מיני נתונים טכניים משעממים עם ממשק עתידני (כמו זווית ההטייה של הפנסים בדגם כזה או אחר של הפרארי) .
בקיצור, הקינקס שבשמו הקודם נאטאל היווה את ההיילייט של התערוכה הקודמת, הצליח להפוך לאכזבה של התערוכה הנוכחית. היו לו כמה ישומים מעניינים מחוץ למשחקים עצמם שחלקם נראו כאילו נלקחו מהסרט Minority Report כמו הרצת סרטים בקלות באמצעות מחוות ידיים או פקודות קוליות שבאמצעותן ניתן לשלוט בשידורים כמו ערוץ ESPN חדש לקונסולה (עוד שירות שמיקרוסופט שילבה בXbox בצורה מוצלחת, אבל לא רלוונטי לנו כאן בארץ – לפחות עד שהם לא יחתימו גם את רון קופמן).

הדברים שלא ראינו
הדבר הכי מאכזב בתערוכה של מיקרוסופט למעט הקינקס, היא כנראה ההיעדרות המוחלטת של משחקי ארקייד מהתערוכה עצמה. משחקי הארקייד המצויינים (והזולים) לXbox 360 הם אחד מהיתרונות הכי גדולים של הקונסולה הזו על פני המתחרות, ובשנה שעברה מיקרוסופט נתנה תצוגת תכלית מצויינת עם המשחק Shadow Complex שהאפיל בקלות על משחקים גדולים שראינו בכנס.
אבל השנה מיקרוסופט התעלמה מהמשחקים האלו לחלוטין, לא טרחה להזכיר בכנס את משחקי הSummer of Arcades שלה (מסורת שהתחילה לפני שנתיים ובמסגרתה מיקרוסופט מוציאה בתקופת הקיץ בצורה מרוכזת כמה מהמשחקים היותר מוצלחים לארקייד), ואפילו לא הציגה את Child of Eden – משחק ארקייד מטורף ופסיכודלי מהיוצרים של Rez שתומך בקינקס ויכל להציל את הליין אפ שלו (הוא הוצג מאוחר יותר במסיבת העיתונאיםשל יוביסופט ושם הוא בהחלט גנב את ההצגה).
גם טריילרים והדגמות שהוצגו בE3 עצמה למשחקים מקוריים כמו Limbo, מיוחדים כמו Dust: An Elysian Tail, ומרשימים כמו Hydrophobia שיוצאים לשירות הארקייד פשוט נעדרו ממסיבת העיתונאים של מיקרוסופט – וחבל כי לא היתה מזיקה להם חשיפה נוספת.
חוץ ממשחקי הארקייד בלטו בהעדרם ממסיבת העיתונאים משחקים כמו Crackdown 2 שיוצא אוטוטו, או הספק משחק ספק סימולטור פדופיליה מעניין Milo & Kate שהיה אחד מההיילייטים של התערוכה בשנה שעברה (ואולי הטיגריס מהתערוכה השנה פשוט אכל את מיילו). נקווה אולי לשמוע עליהם בהמשך השבוע בתערוכה עצמה

הכנס של Electronic Arts – ההצלחות

משחקי יריות
לאורך כל התערוכה שלה, EA הפגיזה במשחקי יריות: זה התחיל בסדרות המשחקים של EA עצמה כמו הדגמת מולטיפלייר מMedal of Honor החדש, תוספת לBattlefield Bad Company 2 שתתרחש בויאטנם (בתקווה בלי מנהרות), וגם קצת גיימפליי מDead Space 2. זה הסתיים במשחקים ממפתחות אחרות שאפיק מפיצה את המשחקים שלהן במסגרת EA Partners, שם ראינו מפתחות כמו Crytek שאחראים לפצצת הגרפיקה Crysis 2 עם סצינה מדהימה ברחובות ניו יורק ואת Epic שהדגימו משחק חדש בשם Bulletstorm עם קצת גיימפליי שמבהיר את המטרה במשחק: לחסל אויבים בדרכים כמה שיותר יצירתיות כדי לצבור נקודות. אם לתאר את זה בפשטות, אז זה קצת כמו פינבול – רק שבמקום להעיף כדור מתכת אתם מושכים אויבים עם שוט, בועטים אותם לתוך ארון חשמל, ובזמן שהם מתחשמלים יורים להם ברגל כדי להפיל אותם על הברכיים ואז בראש כדי לסיים את העבודה.

Star Wars:The Old Republic
כמו הטריילר בE3 בשנה שעברה, גם השנה האנשים המוכשרים שאחראים לסרטון הCGI של The Old Republic מספקים את הסרטון הכי מרשים של התערוכה בלי למצמץ בכלל. למעשה, עדיף היה פשוט לתת לחברה האלו ליצור סרט CGI באורך מלא ולשחרר אותו לקולנוע – גם ככה בסצינה אחת הם מצליחים לייצר יותר סטייל מכל הסרטים של לוקאס גם יחד.
אמנם לא ראינו כמעט כלום ממשחק התפקידים ההמוני הזה שאמור להתחרות בהצלחה העצומה של World of Warcraft, אבל גם אם המשחק יצא בסופו של דבר ממש גרוע זה עדיין היה שווה את זה רק בשביל הטריילרים האלו.

Need for Speed Hot Pursuit
ההכרזה על המשחק החדש היתה קצת מוזרה ונראה שNFS משנה כל הזמן את הכיוון (אחרי המעבר למרוצים ריאליסטיים יותר בNFS Shift מהשנה שעברה), אבל הטריילר עצמו הציג סצינות אקשן ומרדפים מטורפות על הכביש בדיוק כמו שצריך. היה קל לזהות שהמשחק החדש מגיע מהיוצרים המוכשרים של Burnout.

הכנס של Electronic Arts – הנפילות

עוד נפנופי ידיים
אחרי משחקי איכות החיים והקזואל בתערוכה של מיקרוסופט חשבנו שיספיק לנו, אבל בפועל EA המשיכה בטרנד הנוראי הזה עם EA Sports Active 2. מה שכן, המשחק שהוצג במקביל על הWii, הPS3 והXbox 360 הראה את היתרונות המשמעותיים של טכנולוגיית זיהוי התנועה של מיקרוסופט לעומת המתחרות: רק על הKinect היה אפשר לשחק במשחק אגרוף בלי להחזיק שטויות בידיים, בעוד אלו ששחקו על הWii או על הPS3 נאלצו להחזיר את הWiimote או את הדילדו הזוהר של סוני בידיים.

EA Sports
למרות התזמון שפשוט ישב להם בול, לא שמענו שום אזכור של המונדיאל שרץ עכשיו באפריקה או של משחק FIFA חדש. בתצוגה אמריקאית טיפוסית EA דיברה בעיקר על Madden NFL 2011, שאולי הוא שיפור ענקי על כל מה שראינו היום אם להאמין לאמריקאים. אבל את מי פוטבול אמריקאי מעניין כאן חוץ מעופר שלח?

עוד מהדברים שלא ראינו
כמו במקרה של מיקרוסופט, גם אצל EA נעדרו מהתערוכה כמה משחקים מעניינים: APB, Dragon Age 2, Mass Effect 3, Deathspank, Shank ואחרים. במקום זה קיבלנו הדגמה מאד יבשה של Sims 3 שיגיע לראשונה גם לקונסולות, כי כנראה המיליונים שהמשחק מכר על הPC לא הספיקו.

זהו לכנסים הגדולים של היום ראשון. היה גם כנס של יוביסופט ועוד כמה דברים מסביב שמפאת קוצר הזמן (והבדלי השעות בין ישראל וארה”ב) ימצאו את דרכם לסיקור של היום השני של התערוכה. ניפגש בהמשך.

About swym