אנקדוטות

לא מזמן כתבתי על שני דברים שאולי שווה לאזכר שוב כי הם קופצים מחדש לכותרות:

המקרה הראשון הוא הציטוט של המפתחים של ביושוק 2, שאמרו בזמנו שהם נאלצו לעשות פשרות על מנת שהמשחקים יהיו זהים על הPlaystation 3 ועל הXbox 360.

במבחן התוצאה זה לא כל כך עבד. לכרטיס המסך של הPS3 יש בעיות בהתמודדות עם שקיפות של חומרים (בהשוואה לזה של ה-Xbox 360). ברוב המשחקים זה לא כל כך מורגש, ומפתחים רבים משתמשים בטריקים מוצלחים כדי להתמודד עם הבעיה. אבל במשחק כמו ביושוק שכולו מתרחש בעיר תת ימית ומציג הרבה מאד מים (שקופים) זה בולט, ונראה שהמפתחים לא התאמצו מספיק בשביל לגרום לגרסת הPS3 להיראות טוב יותר (ובמקביל דווקא לא התפשרו על גרסת הXbox 360 ולא עשו לה downgrade גרפי רק כדי ששתי הגירסאות יראו זהות).

וממש באותו הקשר, כששאלו את המפתחים של Crysis (שנחשב גם היום למפלצת גרפיקה על הPC) האם העובדה שמשחק ההמשך יוצא לקונסולות תשפיע על המראה של גרסת הPC, הם בחרו להשתמש באותה מילה כמו המפתחים של ביושוק (Compromise), אבל בדיוק בהקשר ההפוך: “I don’t feel we’ve compromised anything”. הם טוענים שהם לא יתפשרו על גרסה אחת רק כדי שתיראה זהה לגרסה אחרת. כרגע לפחות, אני בוחר להאמין להם. הרקורד שלהם די מוכח.

הדבר השני שחוזר שוב הוא תופעת הבולשוט, והפעם דווקא Square Enix החליטו לסבך את עצמם:
כשהוכרזה גרסת הXbox 360 של המשחק Final Fantasy 13 (בהפתעה די רצינית), הם הודיעו שגרסת הXbox 360 תפותח למערב רק אחרי שגרסת הPS3 של המשחק ביפנית תהיה מוכנה. זה העלה חששות לגבי טיב הגרסה הזו: גם בגלל זמן הפיתוח הקצר, וגם לאור העובדה שהמשחק עצמו תופס נפח רב בגלל כל הסרטים שבו. בעוד כונן הבלוריי של הPS3 מכיל נפח עצום שיכול להתמודד עם זה בלי בעיה, כונן הXbox 360 הוא DVD סטנדרטי בעל נפח קטן בהרבה.

Square Enix הרגיעו את כולם והבטיחו שהמשחק יראה זהה בשתי הגרסאות. כל כך זהה, שבתמונות שהם שחררו בתערוכת X10 לא היה ניתן לראות הבדל מזערי בין שתי הגרסות – הן היו זהות עד רמת הפיקסל הבודד וגוון הצבעים. רק שבגלל הבדלים מובנים בין שתי הקונסולות, מעולם לא היה משחק שנראה זהה לחלוטין על שתיהן כמו בתמונות שSE הציגו. מהר מאד התגלתה התרמית, ומסתבר שגם פה היה מדובר בתמונות בולשוט מגרסת הPS3, שהודבקו עליהן בעריכה הכפתורים של שלט הXbox 360.

ב-SE התנצלו על הפיאסקו והבטיחו לשחרר את התמונות המתאימות, אבל אז הם עשו עוד פדיחה: בסט הבא של התמונות שהם שיחררו כביכול מגרסת הXbox 360 הופיע פתאום סמן של עכבר מחשב, מה שמראה ששוב מדובר בתמונות מפוברקות:

image

SE שוב נאלצו להתנצל, ועכשיו סוף סוף הגיע הסט השלישי של התמונות באופן רשמי. ורק שהפעם ההבדלים בין תמונת הXbox 360 לתמונת הPS3 הם עצומים, ונראה כמעט כאילו המשחקים יצאו לדורות שונים של קונסולות. גרסת הXbox 360 נראית ברזולוציה נמוכה, ופשוט מקולקלת בהשוואה לגרסת הPS3.

אז בהנחה שSE לא פישלו עכשיו בפעם השלישית עם התמונות, זה אומר שהם כנראה פישלו עוד יותר עם הגרפיקה בגרסת הXbox 360 של המשחק עצמו. זה די מסביר למה אנשי יחסי הציבור בSE רצו להסתיר את התמונות האמיתיות, אבל זה לא מסביר איך לעזאזל הם חשבו שאנשים לא יעלו על זה מהר מאד. אלף-בית של יחסי ציבור זה לא לשקר ללקוחות שלך, לפחות לא כשהם יכולים לגלות די בקלות שאתה משקר להם.

לא בטוח שזה ישנה, ואולי Final Fantasy 13 יהיה משחק ראוי גם בגרסת הXbox 360 – בשביל זה צריך לחכות לתאריך היציאה שלו. זה משחק חשוב לתעשיה היפנית, ואם הוא יצליח בביקורות זה בהחלט יעזור להפריך את התאוריה של ארץ השמש השוקעת.

About swym