על Global Game Jam 2012 וחבלי לידה של תעשית משחקים

שלושה דברים מעניינים על הפרק היום, מלבד הורדת אבק מהבלוג, כולם קשורים לתעשיית המשחקים הישראלית (המתהווה?)

נתחיל מהתקשורת: היום בשעה 22:00 בתוכנית הינשופים עם יאיר ניצני שבערוץ 8 (כלומר רלוונטי בעיקר אם יש לכם HOT) יערך ספיישל גיימינג ובו יתארחו דודי פלס מהסטודיו Jivy Group, עודד שרון מהסטודיו Corbomite Games וסקאזי מ..ובכן מהטרק Hit & Run שבוודאי רקדתם לצליליו בחתונה הקרובה לביתכם (בהנחה שלא הייתם עסוקים בלהתחרע על השאריות של הבופה בשביל לכסות את עלויות הצ’ק). אהה, ובזכות הבלוג הזה גם עבדכם הנאמן מתפקד שם על תקן פאנליסט אורח.

באותו הקשר של תעשיית גיימינג, בסוף השבוע הבא (כלומר בשישבת ה-27-28 בינואר) יתכנסו עשרות מפתחים בכנס הGlobal Game Jam השנתי וינסו להרים משחק ב-48 שעות (או 36 שעות לישראלים שבינינו, אבל למה להיות קטנוניים). כתבתי כבר על חוויות מהכנס לפני שנתיים, והשנה אני כמובן מתכנן להתייצב אחרי שהפקתי לקחים מהניסיון הקודם.
כל מי שרוצה להצטרף מוזמן כמובן לקרוא עוד פרטים כאן ולהירשם כאן (שימו לב – רישום מראש הוא חובה). המפגש הוא באותו מקום (מרכז המדעים, זבוטינסקי 3 הרצליה), אבל הפעם גם לירושלמים שפסלו להם את הדרכון ולא יודעים איך להגיע למישור החוף אין תירוץ, מאחר ומרכז נוסף נפתח בגלריה בצלאל (יפו 23, ירושלים).

אז לפני שנמשיך לדברים אחרים בפוסט הזה (כמו עמותה למפתחי משחקים שהוקמה, או כתבות על משחקים בעיתון הארץ) – הנה טיזר קצר לGlobal Game Jam 2012:

YouTube Preview Image

הארץ של Skyrim
באמת שהופתעתי. אמנם The Elder Scrolls Skyrim הוא רק המשחק המעוטר ביותר של שנת 2011 (עם למעלה מ-70 פרסי “משחק השנה” נכון לעכשיו) ועם מכירות של מעל 10 מיליון עותקים. ומעבר לזה, עיתון “הארץ” כבר הוכיח את עצמו בתור עיתון קצת שונה משאר העיתונים היומיים, עם ביקורות משחקים שאשכרה מופיעות במוסף התרבות ולא במוסף הכלכלה. אבל כתבה על המשחק שמופיעה באתר הארץ תחת המדור “סוף שבוע” ולא סתם במוסף המחשבים של “קפטן אינטרנט”? אין לי מושג אם היא באמת הופיעה גם במהדורה המודפסת, אבל בכל מקרה מגיע להם ריספקט….
.. ומצד שני, איכשהו כבר בכותרת המשנה הם הכניסו שורה שמספרת לנו את מי הורגים בסוף קו העלילה הראשית ומה הוא בעצם. אני כבר 30 שעות לתוך המשחק ועדיין לא היה לי מושג לגביו, ככה שעוד יש להם מה ללמוד על איך לא לספיילר משחקים בכתבות שהם מעלים.
אהה, ואף מילה על בדיחות חץ בברך.

ינשופי לילה
כמו שכבר הזכרתי קודם, היום בערב (בהנחה שהספקתם לקרוא את הפוסט הזה בזמן) בתוכנית הינשופים בערוץ 8 יערך ספיישל גיימינג. בטוויסט מעניין, החיבור שלי ספציפית לתוכנית מגיע בזכות הבלוג הזה, שאיכשהו למרות ההזנחה הפושעת שלו עדיין מככב בגוגל תחת כמה מילות חיפוש קריטיות (ואולי זה הזמן לעשות הסבה מקצועית לSEO?): תחקירני התוכנית הגיעו לבלוג ומשם גם אלי, והזמינו אותי להתראיין בה.

הרשמים שלי מהתוכנית בגדול הם חיוביים: גם כי תמיד נחמד לראות עוד גוף בישראל שמתייחס לגיימינג בתור תרבות לגיטימית, וגם כי זו היתה בשבילי הזדמנות ראשונה לראות איך עורכים ומרימים תוכנית שבועית במבנה כזה. זה עסק די שונה מפיתוח…

מהצד השני, בדיוק כמו במקרה של הכתבה ב”הארץ” גם כאן אני אאלץ להוציא קצת קיטור: אחרי ש(בעצת האישה) טרחתי להגיע לבוש בבלייזר חגיגי (ערוץ 8, מקום מכובד אחרי הכל), גיליתי שדווקא האנשים היקרים באולפן הגיעו למסקנה שכשעושים כתבה על גיימינג אפשר להריץ שטויות וללבוש תחפושות לכבוד הספיישל (אולי בילבלו שם Gameplay עם Cosplay?), מה שכבר מאות הפתיח משווה לתוכנית אווירה של “גיימינג זה משהו לילדים” ויכול לגרום לאנשים שזיפזפו ונחתו על הערוץ בטעות לחשוב שהם הגיעו לערוץ 6.

מעבר לזה, למרות שבהתחלה רצו שאגיע לתוכנית כמרואיין, בסופו של דבר יצא שהזמינו אותי להשתתף בה כפאנליסט אורח. אז מצד אחד זה נחמד, כי זה אומר שבמקום לראיין אותי בקצרה יצא לי להשתתף כחלק מהצוות ולהופיע בה לאורך כל התוכנית, לדסקס על כמה נושאים ולראיין אנשים אחרים. אבל מצד שני כפאנליסט אורח פשוט לא הרגשתי חלק טבעי מהקליקה של ניצני-פרויר-תאני, שכבר פיתחו כימיה יחודית במסגרת העבודה המשותפת שלהם על התוכנית ויכולים להשחיל עקיצות מידי פעם. לי לא היתה הפריווילגיה הזו (או שאולי כן, אבל אני מעדיף לא להתסכן ולשרוף את עצמי בפעם הראשונה בטלוויזיה).

בנוסף, התחושה הכללית מהתוכנית היתה שלא באמת רוצים או יכולים לנהל דיון בנושאים שעל הפרק: מצד אחד התרשמתי שעבודת התחקיר בנושאים השונים היתה מאד מעמיקה, אבל בסופו של דבר לא התחקירנים הם אלו שמגישים את התוכנית בפועל אלא המגישים שלא בהכרח התעניינו בנושא. שלא נדבר על זה שבספיישל כזה היו היו המון אייטמים שונים לגמרי שצריך להספיק לעבור עליהם, וזה פשוט לא מאפשר לשום נושא להתפתח למשהו מעניין לפני שמישהו בהפקה מזרז את ניצני באוזניה שצריך לחתוך ולהמשיך לנושא הבא.
אבל זה החיסרון המובנה של עולם הטלוויזיה אני מניח: אי אפשר להיכנס לעומק של דברים באמת (או לפחות לא באותה מידה שאתה יכול להרשות לעצמך בבלוג עם פוסטים של 5,000 מילה כשלא אכפת לך כמה אנשים נושרים באמצע ובלי שאף אחד יושב לך על הראש). והינשופים עוד נמצאת במצב טוב יחסית לתוכניות בערוצי הפריים טיים שם הרייטינג הוא משהו שיושב עם חרב עוד יותר כבדה על הצוואר. כתבות עומק זה עדיין לא, אבל אולי זו התחלה של תפנית כלשהי?

אה, ועל הבחירות של המשחקים המצופים ל-2012 אני לא אגיב מעבר לציין שהייתי צריך ממש להחזיק את עצמי לאורך כל הסקירה הזו בלי להתפרץ ולצעוק “WTF-אזור’ס-וורט-משחקים-הכי-מצופים-LOLWUT!?!?!?-איפה-פאקינג-דיאבלו-3-היילו-4-ביושוק-אינפיניט-מאס-אפקט-3-הריבוט-של-טומב-ריידר-והתפוח-הלוהט-של-שני-משחקי-XCOM-איפה!?!?”

העמותה למשחקים דיגיטליים ופיצות אנלוגיות
אחרי כמה גלגולים של IGDA ישראל (הסניף הישראלי של אירגון המפתחים הבינלאומי) ושל קבוצה בשם GameIs, האחרונה הפכה לפני מספר חודשים לעמותה רשומה בישראל (גיים איז, עמותת תעשיית המשחקים הדיגיטליים בישראל” – חפשו אותם אפילו ב-Guidestar אם אתם לא מאמינים). מה זה אומר? בעיקר שעכשיו יש איזשהו גוף שמוכר ע”י המדינה (לצורך תרומות והחזרי מס וכדומה) ובאמת ינסה לפעול לקידום התעשיה הזאת בישראל. אפשר כמובן לאחל להם בהצלחה, אבל אם אתם רוצים באמת לתרום אז אפשר גם להירשם כחבר עמותה, להגיע למפגשים ולנסות ליצור יחד תעשיית משחקים בישראל. אם אתם מכירים ספונסרים שמוכנים לקחת חסויות על אירועים או לספק פיצות זה גם יהיה מצויין.

את הGlobal Game Jam 2012 שהוזכר בתחילת הכתבה העמותה הזו כמובן מארגנת, וזו כנראה הזדמנות מסוימת לסגור את הפוסט בעוד קישור לרישום לאירוע עבור כל אלו מכם שמתעצלים לגלול בחזרה למעלה.

About swym